top of page

Yhdistyksen Säännöt in Finnish and English

SUOMEKSI

 

1. Yhdistyksen nimi ja kotipaikka

 

Yhdistyksen nimi on Foreigners in Finland Ry, josta näissä säännöissä kutsutaan Yhdistykseksi. Kansainvälisissä yhteyksissä voidaan yhdistyksen nimestä käyttää epävirallista englanninkielistä nimeä Foreigners in Finland Association. Yhdistyksen kotipaikka on Helsingin kaupunki ja toimialue Suomi.

 

2. Tarkoitus ja toiminnan laatu

 

Yhdistyksen tarkoitus edistää ja tukea maahanmuuttajien taiteen, kulttuurin ja taide- ja kulttuuripalvelujen saavutettavuutta ja moninaisuutta. Yhdistyksen aatteellisena periaatteena on edistää maahanmuuttajaväen integrointi suomalaiseen yhteiskuntaan ja työllistymistä sekä kehittää paikallisten kulttuurin tuntemusta käsitystä ja moniarvoisuutta. Lisäksi Yhdistyksen tarkoitus on toimia jäsenten yhdyssiteenä ja toimia jäsenten toimintaan liittyvien yleisten ja yhteisten intressien hyväksi. Yhdistyksen toiminta-aluetta on koko maa.

Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys järjestää tutkimus-, tiedotus- ja valistustoimintaa, tekee esityksiä ja aloitteita sekä pitää yhteyttä koti- ja ulkomaisiin alan yhteisöihin. Yhdistys järjestää jäsenilleen koulutus-, kehittämis-, esitelmä- ja keskustelutilaisuuksia sekä juhlia. Lisäksi Yhdistys järjestää jäsenille tarkoitettua toimintaa kumppanien kanssa. 

 

Toimintansa tukemiseksi yhdistys voi järjestää maksullisia koulutus- ja juhlatilaisuuksia. Yhdistys ottaa vastaan avustuksia, lahjoituksia ja testamentteja, omistaa toimintaansa varten tarpeellista kiinteää ja irtainta omaisuutta, toimeenpanna asianomaisen luvan saatuaan rahankeräyksiä ja arpajaisia tai hankkia varoja muilla vastaavilla tavoilla.

 

3. Jäsenet

 

 Yhdistykseen varsinaiseksi jäseneksi voidaan hyväksyä henkilö, joka hyväksyy yhdistyksen tarkoituksen. Kannattavaksi jäseneksi voidaan hyväksyä yksityinen henkilö tai oikeuskelpoinen yhteisö, joka haluaa tukea yhdistyksen tarkoitusta ja toimintaa. Varsinaiset jäsenet ja kannattavat jäsenet hyväksyy hakemuksesta yhdistyksen hallitus. Kunniapuheenjohtajaksi tai kunniajäseneksi voidaan hallituksen esityksestä yhdistyksen kokouksessa kutsua henkilö, joka on huomattavasti edistänyt ja tukenut yhdistyksen toimintaa.

 

4. Liittymis- ja jäsenmaksu

Varsinaisilta jäseniltä ja kannattavilta jäseniltä perittävän liittymismaksun ja vuotuisen jäsenmaksun suuruudesta erikseen kummallekin jäsenryhmälle päättää syyskokous. Kunniapuheenjohtaja ja kunniajäsenet eivät suorita jäsenmaksuja.

5. Hallitus

Yhdistyksen asioita hoitaa hallitus, johon kuuluu syyskokouksessa valitut puheenjohtaja ja 2-8 muuta varsinaista jäsentä sekä 0-8 varajäsentä. Hallituksen toimikausi on kalenterivuosi. Hallitus valitsee keskuudestaan varapuheenjohtaja sekä ottaa keskuudestaan tai ulkopuoleltaan sihteerin, rahastonhoitajan ja muut tarvittavat toimihenkilöt. Hallitus kokoontuu puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta, kun he katsovat siihen olevan aihetta tai kun vähintään puolet hallituksen jäsenistä sitä vaatii. Hallitus on päätösvaltainen, kun vähintään puolet sen jäsenistä, puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja mukaan luettuna on läsnä. Äänestykset ratkaistaan ehdottomalla ääntenenemmistöllä. Äänten mennessä tasan ratkaisee puheenjohtajan ääni, vaaleissa kuitenkin arpa.

6. Yhdistyksen nimen kirjoittaminen

Yhdistyksen nimen kirjoittaa hallituksen puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri, rahastonhoitaja tai toimitusjohtaja, kaikki yksin. Hallitus voi myös oikeuttaa muun henkilön kirjoittamaan Yhdistyksen nimen yksin.

7. Tilikausi

Yhdistyksen tilikausi on kalenterivuosi.

 

8. Yhdistyksen kokoukset

Yhdistyksen kokoukseen voidaan osallistua hallituksen tai yhdistyksen kokouksen niin päättäessä myös postitse taikka tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla kokouksen aikana tai ennen kokousta. Yhdistys pitää vuosittain kaksi varsinaista kokousta. Yhdistyksen kevätkokous pidetään tammi-toukokuussa ja syyskokous syys-joulukuussa hallituksen määräämänä päivänä. Yhdistyksen kokouksissa on jokaisella varsinaisella jäsenellä, kunniapuheenjohtajat ja kunnia jäsenellä yksi ääni. Kannattavalla jäsenellä on kokouksessa läsnäolo- ja puheoikeus. Yhdistyksen kokouksen päätökseksi tulee, ellei säännöissä ole toisin määrätty, se mielipide, jota on kannattanut yli puolet annetuista äänistä. Äänten mennessä tasan ratkaisee kokouksen puheenjohtajan ääni, vaaleissa kuitenkin arpa.

9. Yhdistyksen kokousten koollekutsuminen

Hallituksen on kutsuttava yhdistyksen kokoukset koolle vähintään seitsemän vuorokautta ennen kokousta jäsenille postitetuilla kirjeillä tai sähköpostitse.

 

10.  Varsinaiset kokoukset

Yhdistyksen kevätkokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

1. kokouksen avaus

2. valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja tarvittaessa kaksi ääntenlaskijaa

3. todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

4. hyväksytään kokouksen työjärjestys

5. esitetään tilinpäätös tai vuosilaskelma, vuosikertomus ja toiminnantarkastajien/tilintarkastajien lausunto

6. päätetään tilinpäätöksen tai vuosilaskelman vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille vastuuvelvollisille

7. käsitellään muut kokouskutsussa mainitut asiat.

Yhdistyksen syyskokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

1. kokouksen avaus

2. valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja tarvittaessa kaksi ääntenlaskijaa

3. todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

4. hyväksytään kokouksen työjärjestys

5. vahvistetaan toimintasuunnitelma, tulo- ja menoarvio sekä liittymis- ja jäsenmaksujen suuruudet seuraavalle kalenterivuodelle

6. valitaan hallituksen puheenjohtaja ja muut jäsenet

7. valitaan yksi tai kaksi toiminnantarkastajaa ja varatoiminnantarkastajaa taikka yksi tai kaksi tilintarkastajaa ja varatilintarkastajaa

8. käsitellään muut kokouskutsussa mainitut asiat.

Mikäli yhdistyksen jäsen haluaa saada jonkin asian yhdistyksen kevät- tai syyskokouksen käsiteltäväksi, on hänen ilmoitettava siitä kirjallisesti hallitukselle niin hyvissä ajoin, että asia voidaan sisällyttää kokouskutsuun.

11. Sääntöjen muuttaminen ja yhdistyksen purkaminen

Päätös sääntöjen muuttamisesta ja yhdistyksen purkamisesta on tehtävä yhdistyksen kokouksessa vähintään kolmen neljäsosan (3/4) enemmistöllä annetuista äänistä. Kokouskutsussa on mainittava sääntöjen muuttamisesta tai yhdistyksen purkamisesta. Yhdistyksen purkautuessa käytetään yhdistyksen varat yhdistyksen tarkoituksen edistämiseen purkamisesta päättävän kokouksen määräämällä tavalla. Yhdistyksen tullessa lakkautetuksi käytetään sen varat samaan tarkoitukseen.





 

RULES OF THE ASSOCIATION IN ENGLISH ( Translated in english / Unofficial)

 

1. Name and registered office of the association


The association's name is Foreigners in Finland Ry, which is referred to as the Association in these rules. In international contexts, the unofficial English name Foreigners in Media Association can be used for the name of the association. The registered office of the association is the city of Helsinki, and the domain is Finland.

​

2. Purpose and quality of operation


The purpose of the association is to promote and support the accessibility and diversity of art, culture and art and cultural services for immigrants. The ideological principle of the association is to promote the integration of the immigrant population into Finnish society and employment, and to develop knowledge, understanding and pluralism of the local culture. In addition, the purpose of the Association is to act as a connecting link for the members and to work for the general and common interests related to the activities of the members. The association's area of ​​operation is the whole country.

To fulfill its purpose, the association organizes research, information and education activities, makes presentations and initiatives, and maintains contact with domestic and foreign industry communities. The association organizes training, development, presentation and discussion events and parties for its members. In addition, the Association organizes activities intended for members with partners.

To support its activities, the association can organize paid training and party events. The association accepts grants, donations and bequests, owns real and movable property necessary for its activities, implements fundraisers and lotteries after obtaining the relevant permission or acquires funds in other similar ways.

3.Membership


A person who accepts the purpose of the association can be accepted as a full member of the association. A private person or a legal entity that wants to support the purpose and operation of the association can be accepted as a beneficial member. Full members and supporting members are approved by the board of the association upon application. A person who has significantly promoted and supported the association's activities can be invited as an honorary chairman or honorary member at the board's proposal at the association's meeting.

4. Joining and membership fee

The amount of the joining fee and the annual membership fee to be collected from regular members and supporting members will be decided separately for each group of members by the autumn meeting. The honorary chairman and honorary members do not pay membership fees.


5. Board / Goverment

The association's affairs are managed by the board, which includes the chairman elected at the autumn meeting and 2-8 other regular members and 0-8 alternate members. The board's term of office is a calendar year. The board elects a vice-chairman from among its members and hires a secretary, treasurer and other necessary officials from among its members or from outside. The board meets at the invitation of the chairman or, in his absence, the vice-chairman, when they deem it necessary or when at least half of the board members demand it. The board has a quorum when at least half of its members, including the chairman or vice chairman, are present. Votes are decided by an absolute majority. In the event of a tie, the chairman's vote will decide, but in elections, the lottery will be held.

6. Writing the name of the association

The name of the association is written by the chairman, vice-chairman, secretary, treasurer or CEO, all alone. The board can also authorize another person to write the Association's name alone.

7. Accounting period

The association's accounting period is a calendar year.

8. Yhdistyksen kokoukset

The meeting of the association can be attended, if the board of directors or the association's meeting so decides, also by mail or with the help of a telecommunications connection or other technical aid during or before the meeting. The association holds two regular meetings each year. The spring meeting of the association is held in January-May and the autumn meeting in September-December on the day determined by the board. At the association's meetings, each full member, honorary chairman and honorary member has one vote. A supporting member has the right to attend and speak at the meeting. Unless otherwise specified in the rules, the decision of the association's meeting shall be the opinion supported by more than half of the votes cast. In the event of a tie, the vote of the chairman of the meeting will decide, but in the case of elections, there will be a lottery.

9. Yhdistyksen kokousten koollekutsuminen

The board must convene the association's meetings at least seven days before the meeting by letters sent to the members or by e-mail.

10.Actual Meetings

The following matters will be discussed at the association's spring meeting:

1. Opening of the meeting

2. The chairman of the meeting, the secretary, two minute inspectors and, if necessary, two tellers are elected

3. The legality and quorum of the meeting are stated

4. The agenda of the meeting is approved

5. Financial statement or annual statement, annual report and statement of operational inspectors/auditors are presented

6. it is decided on the confirmation of the financial statements or the annual statement and the granting of discharge from liability to the board of directors and other responsible persons

7. Other matters mentioned in the meeting invitation are discussed.

The following matters will be discussed at the autumn meeting of the association:

1. Opening of the meeting

2. The chairman of the meeting, the secretary, two minute inspectors and, if necessary, two tellers are elected

3. The legality and quorum of the meeting are stated

4. The agenda of the meeting is approved

5. Confirm the action plan, income and expenditure estimate and the amounts of joining and membership fees for the next calendar year

6. The chairman of the board and other members are elected

7. One or two auditors and deputy auditors or one or two auditors and deputy auditors are elected

8. Other matters mentioned in the meeting invitation are discussed.

If a member of the association wants to have a matter discussed at the association's spring or autumn meeting, he must notify the board in writing in good time that the matter can be included in the meeting invitation.

 

11.  Changing the rules and dissolving the association

The decision to change the rules and dissolve the association must be made by a majority of at least three-fourths (3/4) of the votes cast at the association's meeting. The meeting invitation must mention the change of the rules or the dissolution of the association. When the association is dissolved, the association's funds are used to promote the purpose of the association in the manner determined by the meeting deciding on the dissolution. When the association becomes liquidated, its assets are used for the same purpose.

bottom of page